Expolinc Kollektion

Det här är Expolinc

Vi är hårdvaruspecialister! 
Vi erbjuder inte print till våra system. Vi hänvisar slutkunder till någon av våra professionella återförsäljare som finns över hela världen. En av dessa är Lindströms Reklam och Profil i Ängelholm. De hjälper Er med att ta fram rätt material till våra system.

Allt vi erbjuder är utvecklat av oss!
Det är en säkerhet för alla användare, vi har full kontroll. Vi köper inte in produkter från tredjepartsleverantörer. 

Det måste ju se bra ut! 
Vi är övertygade att det är viktigt för slutresultatet att produkterna är neutrala och att grafiken hänger perfekt. Det är hela syftet – Att sätta slutanvändaren och budskapet i fokus! 

Användarvänlighet är nyckeln! 
Om du kämpar med installationen är slutresultatet i fara! Det är därför vi ser till att våra produkter är intuitiva och lätta att använda. Det ska vara roligt att sätta upp våra produkter, för alla inblandade... och givetvis leverera ett perfekt resultat! 

Effektivitet och hållbarhet! 
De bästa materialen och designen gör att du kan återanvända våra produkter under lång tid! Vi lägger stor vikt vid varje detalj, både i design och produktion. 

Med hjärtat! 
Vi på Expolinc brinner för vår verksamhet och vi är så stolta över att så många varumärken runt om i världen använder våra produkter. I över 35 år!

Katalogen 2024


Historia och nutid

Expolinc är ett privatägt, svenskt företag grundat 1986. Vår styrka är att utveckla displaysystem och vi var först i världen med att lansera en Roll Up med bred bas. Vi var pionjärer på Pop Up marknaden i början av 90-talet och 2006 lanserades vad vi kallar ”världens mest användarvänliga Pop Up”.

Idag är vi världsledande på den portabla displaymarknaden, med över 1500 återförsäljare jorden runt. Vår produktportfölj innehåller 19 produktgrupper och över 400 artiklar.

Mission

Vi utvecklar unika och användarvänliga kvalitetsprodukter och tjänster inom den portabla och stationära displaymarknaden. Vår ambition är att underlätta framgångsrika affärer i värdekedjan av distributörer, återförsäljare och slutanvändare.

Varumärket Expolinc marknadsförs enbart via distributörer och återförsäljare runt om i världen.

Produktutveckling

Produktutvecklingen sker i Stockholm baserad på efterfrågan från olika marknader och i kommunikation med våra samarbetspartners. Vår filosofi är att skapa användarvänliga, högkvalitativa och marknadsanpassade produkter med diskret och stilren design.

Vår kompetens ligger inom maskinteknik med examen från KTH och Umeå universitet med specialistkompetens inom ergonomi. Vi använder mjukvaruprogram i 3D för design och prototyper. Alla nya produkter godkänns först av ledningsgruppen och normalt lanserar vi 1 -2 större project varje år

Vi tror på att använda våra egna verktyg så långt det går. Idag använder vi våra egna verktyg till och med för hjulhus och dragskor i blixtlås. Uppskattningsvis 400 verktyg används idag, från små märkningsverktyg till avancerade plastverktyg som väger over 3 ton.

Produktion

Vi kontrollerar en produktionsavdelning i en svenskägd fabrik i Kina, med ca 80 anställda dedikerade för Expolincs produkter. Vi skär, fräser, borrar, ultraljudssvetsar, bockar, monterar och slutligen kvalitetskontrollerar våra produkter. Avdelningen är ISO9001 certifierad och styrs av en svensk ledningsgrupp. Utöver ovanstående använder vi även en rad andra produktionsmetoder som t ex strängpressning, pressgjutning, formsprutning, formblåsning, vacuumformning och sömnad.

Vi specificerar alltid det material som ska användas i våra produkter. Det finns en uppsjö av olika aluminiumlegeringar och plastkvaliteter med olika egenskaper. Vi försäkrar oss om att rätt material används för sitt användningsområde och samma material från gång till gång. Den vanligaste ytbehandlingsmetoden är anodisering och lackering, där vi endast använder modern utrustning med minimal miljöbelastning.

Kvalitet

Med egna verktyg och kontroll över produktionen har vi möjlighet att göra kontinuerliga produktförbättringar. Projekt delas in i kategorier för hållbarhet, användarvänlighet och design. Uppskattningsvis 20 förbättringsprojekt genomförs varje år.

Verktygens kvalitet och materialspecifikationer är avgörande för kvaliteten på de ingående delarna. Toleranser och ytfinish påverkar användarvänligheten och hållbarheten. Vi tror på att investera i verktyg av hög kvalitet.

Med ovanstående i ryggen kan vi lämna livstidsgaranti på våra produkter.

expolinc_lifetime_guarantee

Lika viktig är vår servicenivå och vi använder avancerade mjukvaruprogram för lagerplanering och kundsupport. Vi inser att det inte räcker med en bra produkt, det måste även vara enkelt för våra samarbetspartners att arbeta med oss, från order till levererad produkt och nöjd kund.

Etik och Miljö

Vi vill ta ansvar för människor och miljö i vår värdekedja – från underleverantör till kunder. Kontinuerliga förbättringar är nödvändiga för vår verksamhet och vår trovärdighet som leverantör av kvalitetsprodukter. Läs mer om detta i vår Etik- och miljödeklaration.

Service

Vi har idag sju lager i Europa och två i USA. Vi vet att tillgänglighet är ett nyckelord och att hårdvaran ofta ligger sent i planeringen. Vi arbetar också hårt med att tillhandahålla all nödvändig information för att våra återförsäljare ska vara framgångsrika, inkluderande allt från produktspecifikationer, bildmått, marknadsmaterial och personlig service.

Om du har några frågor är du varmt välkommen att kontakta Lindströms Reklam och Profil i Ängelholm.